Rahasia Iblis Terungkap..... (Part 3)

Sebelum Baca part 3, baca dulu part 2 dan part 1
Pertanyaan Nabi ke 11
"Siapa yang mirip dengan kamu?"
Jawab Iblis "Orang yang meringankan syariat Allah dan membenci orang belajar agama Islam"

Pertanyaan Nabi ke 12
"Siapa yang mencahayakan muka kamu?"
Jawab Iblis "Orang yang berdosa, bersumpah bohong, saksi palsu, pengingkar janji"

Pertanyaan Nabi ke 13
"Apakah rahsia kamu kepada umatku?"
Jawab Iblis “Jika seorang muslim pergi buang air besar serta tidak membaca doa pelindung syaitan, maka hamba gosok-gosokkan najisnya sendiri ke badannya tanpa dia sadari"

Pertanyaan Nabi ke 14
"Jika umatku bersetubuh dengan isterinya, bagaimana keadaan kamu?"
Jawab Iblis "Jika umat tuan ingin bersetubuh dengan isterinya serta membaca doa pelindung syaitan, maka larilah hamba dari mereka. Jika tidak hamba akan bersetubuh dahulu dengan isterinya, dan bercampurlah benih hamba dengan benih isterinya. Jika menjadi anak maka anak itu akan senang melakukan maksiat, malas pada kebaikan, durhaka. Ini semua kerana kelalaian ibu bapaknya sendiri. Begitu juga jika mereka makan tanpa Bismillah, hamba yang dahulu makan darinya. Walaupun mereka makan, tiadalah rasa kenyang."      

Pertanyaan Nabi ke 15
"bagaimana cara menolak  tipu daya kamu?"
Jawab Iblis "Jika dia berbuat dosa, maka dia kembali bertaubat kepada Allah, menangis menyesal akan perbuatannya. Apabila marah segeralah mengambil air wudlu dan sholat, maka padamlah marahnya."

Pertanyaan Nabi ke 16
"Siapakah orang yang paling kamu lebih suka?"
Jawab Iblis "Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu-bulu kemaluan selama 40 hari. Di situ lah hamba mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu"

Pertanyaan Nabi ke 17
"Hai Iblis! Siapakah saudara kamu?"
Jawab Iblis "Orang yang tidur tengkurap, orang yang matanya bangun di waktu subuh tetapi menyambung tidur lagi. Lalu hamba jadikan dia terlena hingga terbit fajar. Demikian juga pada waktu dzuhurr, asar, maghrib dan isya’, hamba beratkan hatinya untuk sholat"

Pertanyaan Nabi ke 18
"Apakah jalan yang membinasakan diri kamu?"
Jawab Iblis "Orang yang banyak menyebut nama Allah, bersedekah dengan tidak diketahui orang, banyak bertaubat, banyak tadarus Al-Quran dan solat tengah malam"

Pertanyaan Nabi ke 19
"Hai Iblis! Apakah yang memecahkan mata kamu?"
Jawab Iblis "Orang yang duduk di dalam masjid serta beriktikaf di dalamnya"

Pertanyaan Nabi ke 20
"Apa lagi yang memecahkan mata kamu?"
Jawab Iblis "Orang yang taat kepada kedua ibubapanya, mendengar kata mereka, membantu pangan dan sandang mereka selama mereka hidup, karena tuan telah bersabda,'Syurga itu di bawah tapak kaki ibu' "

Wallahu  ‘alamu bi ash-showaab…..
Share This Article Facebook +Google Twitter Digg Reddit